De stora fördelarna med att fasta och att förrätta nattbön under ramadan All lovprisan tilhör Allāh och må välsignelser och frid vara över Allāhs sändebud, hans familj, hans följeslagare och dem som följer hans vägledning. Detta är en kort utläggning om förtjänsten med att fasta och be under fastemånadens nätter samt förtjänsten med att tävla om att handla gott under den. Här följer även en förklaring av några viktiga regler som människor inte är medvetna om. Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – brukade ge följeslagarna de goda nyheterna om anländandet av ramadan. Han informerade dem om att detta är månaden då nådens portar och portarna till Paradiset är öppna samt då portarna till Helvetet är stängda. Under denna månad är djävlarna fastkedjade. Han har sagt:
Han har även sagt:
Han har även sagt:
Han har även berättat att Allāh sagt:
Ahādīth om förtjänsten i fastan och att be under ramadan är många. Därför bör en muslim dra nytta av denna möjlighet, som är Allāhs välsignelse över denne genom att låta denna få ta del av ramadan. Därmed bör denne skynda sig att till att lyda [Allāh] och denne bör undvika de onda handlingarna. Denne bör kämpa hårt för att göra allt som Allāh har gjort obligatoriskt för denne, speciellt de fem bönerna, som är islams pelare. Bönen är den största skyldigheten efter de båda vittnesmål om tro. Därför måste varje muslimsk man och kvinna vara noga med bönerna och med ödmjukhet och lugn be dem i tid. En av de viktigaste skyldigheterna för män är att be med församligen i Allāhs Hus [moskén]. Allāh har beordrat att de skall uppresas och att Hans namns skall nämnas [eller åminnas]. Allāh har sagt.
Och Han den Upphöjde har sagt:
Och Han den Allsmäktige har sagt:
Allāh fortsätter i samma sura tills Han säger:
Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt:
Den största skyldigheten efter bönen är betala allmosan. Allāh den Allsmäktige säger:
Sannerligen bevisar Allāhs ädla skrift och profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah att den som inte betalar allmosa för sina tillgångar kommer att straffas under Återuppståndelsens Dag. Den viktigaste frågan efter bönen och allmosan är fastan under Ramadan. Den är en av islams fem pelare som omnämns i profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – uttalande:
En muslim måste skydda fastan och bönen [under natten] mot ord och handlingar som Allāh har förbjudet. Detta beror på att avsikten med fastan är att lyda Allāh, hedra det ting Han har gjort heligt, tvinga själen att motsäga sig dess begär för att lyda dess Herre och göra den van vid att vara tålmodig i att undvika det som Allāh har förbjudet. Syftet med fastan är inte enbart att lämna mat, dryck och annat som kan bryta den. Dess syften har autentiskt berättats från Allāhs sändebud då han sagt:
Det har även rapporterats han sagt:
Med utgångspunkt ibland annat dessa texter blir det klart att den fastande måste akta sig för allt som Allāh har förbjudet denne och vara noggrann med det som Allāh har gjort till en skyldighet. På detta sätt hoppas vi att denne kommer att förlåtas, frihet från Elden och att dennes fasta samt nattbön accepteras. Frågor som folk inte är medvetna om En muslim måste fasta med tro och hopp om att belönas och inte för att ses eller höras av folket eller för att följa folkets, familjens eller landets vanor. I stället är det obligatoriskt för denne att det som får denne till att fasta är dennes tro på att Allāh har gjort detta till en plikt för denne. Denne bör fasta i hopp om att Herren skall belöna för detta. När denne ber under natten är det även då en skyldighet att göra det med tro och hopp om belöningar, inte av någon annan anledning. Därför har profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sagt:
En av de frågor som människor inte är medvetna om är utlåtande om den fastande som råkar skada sig, får näsblod eller om vatten och ånga oavsiktligen rinner genom dennes hals. Inga av detta bryter fastan. Men den som avsiktligen spyr bryter fastan. Anledningen är att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt:
En annan fråga är det som händer den fastande som skjuter upp badet efter sexuell orenhet tills då gryningsbönen börjar och vad vissa kvinnor gör när de skjuter upp badet efter månadsblödningen eller blödningen efter graviditeten till då gryningsbönen börjar, om hon tror att hon är ren innan gryningsbönen. Hon är då fortfarande skyldig att fasta och att hon skjuter upp badet till efter gryningsbönen har börjat hindrar henne inte från att fasta. Hon bör dock inte skjuta upp badet till soluppgången utan i stället måste hon bada och be innan solen har gått upp. I stället bör hon bada och be gryningsbönen före soluppgången. Detsamma gäller den sexuellt orene. Denne måste bada och be gryningsbönen innan solen har gått upp. Man måste skynda sig att göra detta för att kunna be gryningsbönen med församligen. Något som inte ogiltiggör fastan är blodprov eller injektioner, så länge syftet inte är att få näring. Om det går är det dock bättre och säkrare att skjuta upp detta till kvällstid. Anledningen är att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”Lämna det som gör er tveksama till förmån för det som inte gör er tveksamma.” [al-Bukhāri 2518] Han har även sagt: ”Den som undviker de tveksamma frågorna har sannerligen gjort sin religion och heder fri [från klander].” [al-Bukhāri 52 och Muslim 1599] En av de frågor som människor inte är medvetna om är avsaknandet av lugn i bönen, oberoende av om det är en obligatorisk eller frivillig bön. Autentiska ahādīth från Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – bevisar att lugn i bönen är en av bönens pelare. Bönen är inte giltig utan det. Detta betyder att man har stillhet och ödmjukhet och inte skyndar sig i bönen. På detta sätt återvänder varje led [till sin plats]. Många ber tarāwīh under Ramadan på ett sätt så att de inte förstår den [reciatationen] och de har heller inte lugn i den. I stället hackar de den som en kycklinghackar. Bön som bes på detta sätt är inte giltig och den som ber på detta sätt är en syndare som inte kommer att belönas. Somliga tror att det inte är tillåtet att be mindre än tjugo bönecykler under tarāwīh. Av misstag tror likaså vissa att det inte är tillåtet att be mer än elva eller tretton bönecykler under tarāwīh. Detta är ett felaktigt tankesätt och det är ett misstag som motsäger sig bevisen. Sannerligen, autentiska ahādīth från Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – visar att nattbönen är en ledig fråga. Det finns ingen orörlig gräns som det inte är tillåtet att överträda. I stället är det bekräftat från profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – att han brukade be elva och ibland tretton bönecykler under natten. Ibland brukade han be mindre än det, både under Ramadan och vid andra tidpunkter. När han tillfrågades om nattbönen sade han:
Äktheten i denna hadīth råder det enighet om. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – fastslog inte ett visst antal bönecykler, varken under Ramadan eller vid någon annan tidpunkt. Under 'Umars tid bad följeslagarna därför ibland 23 bönecykler och ibland elva bönecykler. Detta har bekräftats från ‘Umar – må Allāh vara nöjd med honom – och följeslagarna under hans tid. Några av salaf - må Allāh vara nöjda med dem - brukade be 36 bönecykler under Ramadan för att sedan be tre bönecykler som witr. Vissa bad 41 bönecykler. Shaykh ul-Islām ibn Taymiyyah – må Allāh vara honom nådig – berättade detta om dem och han har sagt att denna fråga är flexibel [det är lätt]. Han har även nämnt att det är bättre för den som förlänger sin recitation, sina bugningar och nedfallanden att minska antalet bönecykler; och den som förkortar recitationen, bugningarna och nedfallanden bör öka antalet bönecykler. Detta är innebörden av hans uttalande. Den som lägger vikt vid profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah kommer att förstå att det som är bäst är att be elva eller tretton bönecykler under Ramadan och andra tidpunkter. Anledningen är att det är enligt profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – praktiserande under de flesta situationer [vad han vanligtvis brukade göra]. Ber någon mer, då finns det inget skadligt eller ogillat i det. Detta har nämnts tidigare. Det som är bäst för den som ber med imamen [i moskén] under nätterna i Ramadan är att denne inte slutar att be förrän imamen slutar att be. Anledningen är att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt:
Det är föreskrivet att alla muslimer strävar hårt i olika former av dyrkan under denna ädla månad. De bör kämpa för att be frivilliga böner och recitera Koranen med reflektion och eftertanke. De bör öka sitt lovprisande av Allāh, kungöra Hans rätt att dyrkas ensam, prisa Honom, kungöra Hans storhet och söka Hans förlåtelse. De bör recitera föreskriven åkallan, påbjuda det goda, förbjuda det onda, bjuda in till Allāh, vara generösa mot de fattiga och behövande, kämpa för att vara vänlig mot föräldrar, hålla goda familjeband, hedra grannen, besöka den sjuke och andra goda handlingar. Anledningen är att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – i den tidigare nämna hadithen har sagt:
Han har även sagt:
Anledningen är även vad han har sagt i följande autentiska hadīth:
De ahādīth som visar tillåtelse för att tävla och att vara framåt med att utföra olika former av godhet under denna ädla månad är många. Allāh är Den som vi ber skall hjälpa oss och alla muslimer till att göra allt som innehåller Hans välbehag och att Han accepterar vår fasta och att vi står i bön under natten. Vi ber Honom att Han ställer vår situation till rätta och att Han skyddar oss från avvikelser, prövningar och onda ingivelser. På samma sätt ber vi Honom att Han gör muslimernas ledare rättfärdiga och enar deras ord runt sanningen. Sannerligen, Han är Den som skyddar detta och Den som är kapabel att göra det. as-Salamu 'Alaykum a Rahmatullāhi wa Barakatuhu En utskrift från al-Ibadah.com: |
Comments | ||
|